Banking responsabil Consultanţă ONG

Fundraising – Lecţia 1: Fundraising ca-n filme!

Dragi organizatii non profit,

Ne-am gandit sa va dam un cadou de sarbatori, care sa inceapa din toamna si sa tina pana in primavara!

Va propunem 2 serii inspirationale si educative a cate 10 articole: o serie despre strangerea de fonduri si o serie despre scrierea de proiecte. Pentru ca temele sunt foarte strans legate, intr-o saptamana vom posta informatii despre strangerea de fonduri, iar in urmatoarea saptamana va vom da sfaturi despre cum se scriu proiectele. Urmeaza 20 de saptamani in care 2 specialiste in domeniu (Ioana Szatmari, Director program sector de afaceri la ARC Romania si Roxana Sofica, Director programe ONG si publicatii la ARC Romania) va vor spune cum sa atingeti cele mai importante obiective ale unei organizatii non profit: cum sa faceti pentru a avea proiecte bune si cum sa strangeti bani ca sa le implementati.

Nu uitati: comentariile, intrebarile si experientele sunt la fel de importante pentru succesul proiectelor voastre ca si articolele pe care le postam, motiv pentru care va incurajam sa participati.

Fundraising ca-n filme!

E ca intr-un film. Daca ai un regizor pasionat de meserie si actori dedicati si cu viziune, ai cele mai importante premise pentru un film de succes. Vreti un film de festival european, care sa fie si de box office. Adica sa aveti incasari spectaculoase si sa se vorbeasca multa vreme despre el. In mod ideal, vreti un film clasic de referinta.

In fundraising, filmul nu poate sa iasa decat daca sunt implicati cativa oameni cheie din organizatie.

Regia: coordonatorul de fundraising. El are grija ca toate sa se intample conform unui scenariu, alias planul de fundraising. Fundraiserul supervizeaza toate activitatile de atragere de fonduri, de la planificare si identificare de donatori potentiali pana la implementarea si construirea programelor de loializare a donatorilor. El stie cand e nevoie sa intre in scena directorul executiv, boardul sau alti actori ai procesului de atragre de fonduri.

In rolurile principale:

Coordonatorul de fundraising. Da, stim, e un fel de Sergiu Nicolaescu care joaca in filmele pe care le si regizeaza, doar ca de data asta nu e vorba de ego-centrism, ci de treaba bine facuta. Fundraiserul trebuie sa fie in mijlocul actiunii – el pregateste instrumentele de lucru (scrisori de fundraising, scrisori de multumire, cereri de sponsorizare, finantari de la companii), merge pe teren pentru solicitari si organizeaza evenimentele de atragere de fonduri ale organzatiei.

Atentie! Rolul de fundraiser este extrem de solicitant. E important sa va asigurati ca fundraiserul vostru nu apare si in alte filme de genul coordonare de programe, asistenta sociala, coordonare voluntari sau comunicare etc. Nu ii mai dati si alta treaba de facut…riscati ca la final de an sa aveti un film neconvingator, pe care sa nu vrea lumea sa-l vada si care sa nu va aduca fonduri.

Directorul executiv: e un nume greu pe afisul filmului, e o vedeta. E omul care reprezinta organizatia si pe care il vreti implicat in procesele importante ale organizatiei. Implicarea lui nu este optionala. Fara sustinerea managementului, fundraisingul nu poate avea succes. Fara directorul executiv e ca si cum in loc sa-l aveti pe afis pe Jeremy Irons, l-ati avea pe Brendan Fraser. Prima si cea mai importanta interventie a directorului este aceea de a pune atragerea de fonduri in lista de prioritati a organizatiei. Iar acest lucru il face asumandu-si un rol in planificare si strategie, dar si prin sarcini specifice (intalniri de solicitare, intalniri de cultivare a unor donatori, implicare in implementarea unor metode noi de fundraising).

In rolurile secundare:

La marile festivaluri, premiile pentru rol secundar sunt foarte importante. In engleza, ele se numesc “supportive role”, adica rol de suport si pe buna dreptate. Cu atat mai mult in fundraising care este un joc de echipa. Coordonatorii de programe si coordonatorii de comunicare au un rol important in fundraising.

Coordonatorii de program sunt cei care pot furniza povestile beneficiarilor care fac fundraisingul emotional. Tot ei va pot da cifrele care fac organizatia voastra si fundraisingul credibil si cu impact. Cei de la comunicare pot ajuta fundraiserul sa pregateasca cele mai bune materiale si sa faca povestea beneficiarului puternica si eficienta. Fiecare dintre ei se poate implica direct in fundraising.

Un board implicat si format din oamenii potriviti contribuie semnificativ la succesul si sanatatea financiara a organizatiei. Astfel, membrii boardului pot fi ambasadori ai organizatiei (vorbesc despre voi, despre misiunea si valorile voastre); decidenti (iau decizii strategice sau operationale care influenteaza viitorul si pozitionarea organizatiei), donatori, fundraiseri si conectori (solicita bani pentru organizatie sau va deschid usi).

Daca v-ati dorit vreodata sa fiti actor sau regizor, fundraisingul s-ar putea sa va faca sa simtiti covorul rosu de festival sub picioare. In primul rand pentru ca puteti schimba vietile unor oameni!

 

Articol scris de Roxana Sofica, ARC România

Citeşte şi celelate lecţii de fundraising:

– Lecţia 2: Perechea perfectă sau cum să îţi găseşti compania finanţatoare

– Lecţia 3: Vezi partea plină a paharului!

– Lecţia 4: Cum transformi cercul in spirală

– Lecţia 5: Donator de cursă lungă

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *