Banking responsabil Consultanţă ONG Uncategorized

Fundraising lecţia 11 – Tabuul parteneriatelor comunitare – beneficiile companiilor

Ce înseamnă beneficii pentru o companie? Poate aceasta e întrebarea la care ONG-urile găsesc cel mai greu un răspuns. Asta pentru că ne e greu să ne imaginăm un răspuns corect și la fel de greu ne este să validăm răspunsul. Alteori, reprezentanții organizațiilor se gândesc că e imoral ca o companie să aibă beneficii de pe urma unui program comunitar și că rolul organizațiilor nu este cel al furnizorilor de servicii. Acestea sunt doar două poziții pe care reprezentanții ONG-urilor le pot avea față de finanțatorii lor corporații și care, de cele mai multe ori, îi împiedică să construiască parteneriate cu sectorul de afaceri.

Dacă ne dorim însă parteneriate durabile, trebuie să ținem minte un lucru: în orice relație interumană, ambii parteneri își doresc să obțină ceva. Aceste beneficii nu trebuie să fie neapărat monetizate. Ele pot fi: siguranță, dezvoltare personală, recunoaștere etc. La fel se întâmplă și în parteneriatele dintre două instituții – o organizație neguvernamentală și o companie. Beneficiile nu trebuie neapărat cuantificate în bani, dar trebuie să existe generozitate din ambele părți. Iată câteva beneficii la care merită să vă gândiți când stați de vorbă cu reprezentanții unei companii:

Atingerea obiectivelor de CSR. Companiile cu o  practică asumată în domeniul responsabilității sociale își comunică politicile de responsabilitate socială și chiar țintele pe care doresc să le atingă. De aceea, dacă doriți să începeți un proiect cu o astfel de companie, informați-vă asupra acestor ținte. Nu vă limitați în a afla care le sunt obiectivele asupra impactului comunitar. Sunt șanse mari ca proiectul vostru să poată contribui la atingerea obiectivelor de resurse umane, protecția mediului sau responsabilitate a produselor. 

Exemplul 1: O companie care are un puternic impact asupra mediului datorită procesului de producție și care își ia angajamentul de a reduce acest impact își va dori să găsească un partener comunitar cu care să implementeze proiecte prin care să reducă nivelul de poluare din comunitățile în care își desfășoară activitatea de producție sau să scadă cantitatea de materii prime folosite. ONG-urile de mediu își pot găsi astfel un partener care în mod sigur este dispus să pună la bătaie resurse diverse pentru a-și atinge angajamentele asumate.

Exemplul 2: Când o companie își desfășoară activitatea într-o comunitate, pentru a-și asigura costuri de personal cât mai reduse, își dorește să recruteze angajați din oamenii locului. Dacă în respectiva comunitate nu există forță de muncă suficient de bine pregătită, atunci va avea nevoie de un partener care să o ajute la educarea și formarea profesională a oamenilor din regiune.

Diferențiere față de alte companii din industrie – competiția pentru atenția și loialitatea clienților este factorul care pune în mișcare economia de piață. Strategiile de afaceri sunt gândite în așa fel încât acești clienți să fie câștigați și să rămână loiali. Acum când calitatea produselor este comparabilă, costurile de producție și prețurile sunt similare, diferențierea este făcută de valoarea non-tangibilă a produselor – brandul. Acesta se formează pe încrederea și așteptarea clienților de la companie sau produs. Insă clienții devin tot mai sofisticați și asteptările lor de la companii și produse sunt tot mai mari. Astfel, aceștia se așteaptă ca firmele să investească în comunitate și să comunice rezultatele obținute, să inoveze în așa fel încât, în procesul de producție, atât mediul cât și comunitățile locale să fie protejate.

Aici pot interveni partenerii comunitari.  Pe de o parte, organizațiile pot deveni parteneri în campanii de marketing comunitar sau să promoveze parteneriate strategice. În acest mod, companiile pot să își construiască sau consolideze relația cu clienții interesați să susțină cauze sociale. Pe de altă parte, organizațiile pot fi implicate chiar în minimizarea impactului negativ al companiei și creșterea celui pozitiv.

Exemplul 1: O companie care dorește să fie cunoscută ca investitor într-o comunitate, căreia îi pasă de dezvoltarea micilor întreprinzători locali, va susține programe de antreprenoriat dedicate comunităților sau investiția în educația tinerilor.

Exemplul 2: O companie care se poziționează ca inovator în produse cu impact minim asupra mediului înconjurător și accesibile oricui va dori să susțină proiecte care oferă comunităților dezavantajate acces la utilități (ex: electricitate) la prețuri foarte mici sau chiar zero, din surse regenerabile.

Implicarea angajaților – angajații sunt în realitate cel mai important grup de stakeholderi ai unei companii. Ei sunt motorul care generează plus valoare pentru serviciile și produsele companiei. Mai mult, nivelul lor de motivație poate determina în mod fundamental relația clienților cu compania. Până la urmă, angajații dau o față umană companiei. Dacă aceștia sunt nemulțumiți, atunci clienții vor reacționa pe măsură.

Pentru a răspunde acestei nevoi a companiilor, organizațiile pot oferi programe de voluntariat sau de implicare a angajaților în proiecte comunitare. Astfel, angajații au ocazia să își satisfacă dorința de implicare socială, prin programe gestionate de companie.

Exemplul 1: Companiile încep să lupte din ce în ce mai mult pentru angajații valoroși. Acest lucru se poate observa foarte bine în industria IT, unde mobilitatea personalului este mare, iar pachetul salarial trebuie să fie cât mai complex, cu opțiuni tot mai variate pentru a putea ține angajații loiali. Diferențierea între ofertele companiilor nu se mai face ținând cont de salariul oferit, ci de beneficii mult mai subtile, care oferă angajatului posibilitatea de a se implica în proiecte ce răspund unui interes personal.

Exemplul 2: Având în vedere că firmele sunt de cele mai multe ori organizate pe ierarhii foarte clare, unde angajații au roluri foarte nișate, iar așteptările din partea lor sunt foarte specifice, relațiile dintre colegi se formează mai greu. Pentru a oferi șansa colegilor de a se cunoaște și de a întări relațiile dintre aceștia, programele de voluntariat sunt ideale deoarece atribuțiile lor în activitățile sociale nu mai țin cont de ierarhia din companie, iar angajații se simt valorizați.

Comunicarea proiectului și impactului – acest beneficiu poate fi des întâlnit la masa discuțiilor între companii și ONG-uri. Având în vedere nevoia companiilor de diferențiere față de competiție, acestea încearcă să folosească toate pârghiile care le au la dispoziție pentru a comunica cu clienții sau partenerii lor. Totuși, numai în cazuri absurde companiile încearcă să împingă acest beneficiu la extrem, desconsiderând importanța proiectului în favoarea comunicării. Dacă vă aflați într-o asemenea situație, mai bine renunțați la ideea parteneriatului. Însă dacă există așteptarea ca în activitățile proiectului să fie incluse și activități de comunicare, fără a diminua importanța proiectului, atunci poate că merită să vă asumați acest lucru, atunci când aveți și capacitatea de a-l îndeplini. În cazul în care nu sunteți siguri că puteți duce la capăt un astfel de efort, merită să discutați cu partenerul vostru dacă nu poate acesta să promoveze proiectul sau să vă ofere sprijin suplimentar pentru a subcontracta această activitate unui specialist extern. Totuși, pe termen lung, merită să investiți la rândul vostru în propria promovare și expertiză pe acest domeniu. Cu sau fară partener corporate, mai mult ca sigur doriți să comunicați rezultatele obținute pentru a vă crește la rândul vostru credibilitatea în comunitatea locală și față de donatori.

Iată câteva beneficii ce pot fi atinse în parteneriatul cu o companie și care au șansele de a iniția o relație de cursă lungă.

Articol scris de Ioana Szatmari – ARC Romania

1 comentariu



Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *