Banking responsabil Consultanţă ONG Uncategorized

Fundraising, lecţia 17: Clienții și partenerii companiilor, o nouă frontieră de cucerit

Dacă acum două săptămâni povesteam de angajații companiilor ca o resursă neprețuită pentru orice organizație neguvernamentală, în acest articol ne vom uita la o altă zonă fastă spre care organizațiile se pot orienta atunci când își caută parteneri pentru inițiativele lor comunitare.

La fel ca în cazul parteneriatelor ce implică angajații companiilor, și aceste parteneriate trebuie pregătite minuțios și orientate specific spre zonele de interes ale grupurilor țintă. Adică, atunci când aveți o relație bună cu o companie și doriți să o dezvoltați prin atragerea clienților sau partenerilor săi de afaceri, investiți timp și energie în a afla ce anume îi motivează pe aceștia să se implice și modul în care o pot face. În acest fel, protejați parteneriatul inițial de situații neprevăzute, în care clienții sau partenerii nu se simt motivați să se implice cu resurse.

O parte din mecanismele de mai jos pot atrage implicarea partenerilor, însă pot găzdui și angajații companiei cu care lucrați, așa că încercați să folosiți la maxim potențialul oferit de acestea.

Competiții cu scop de atragere de fonduri – aceste competiții pot fi organizate de voi, companie sau organizații terțe. Câteva exemple sunt Swimathon-urile organizate de fundații comunitare. La aceste evenimente. unele persoane fizice își asumă rolul de concurenți. Folosindu-se de rețelele proprii dar și ale companiei unde lucrează, aceștia invită prieteni, colegi sau parteneri de afaceri să susțină proiectul pentru care participă cu donații. Aceste evenimente sunt foarte bune momente de închegare a echipelor (atât între colegi, cât și între parteneri), așa că merită luate în considerare pentru orice companie sau firmă cu care lucrați. În plus, acestea oferă și vizibilitate atât proiectului, cât și companiilor susținătoare, în comunitățile locale.

Marketing comunitar – poate cel mai puțin utilizat mecanism, acesta îmbină implicarea angajaților și clienților. Compania lansează o campanie prin carei își ia angajamentul că pentru fiecare produs vândut, vizat de campanie, va face o donație către o cauză. De obicei, rolul organizației este acela de a furniza informații despre beneficiarii care primesc sprijinul oferit de companie și cumpărătorii produselor, dar și rezultatele pe care doresc să le atingă cu resursele atrase. În acest model de lucru, rolul angajaților este mai degrabă acela de ambasadori sau susținători ai proiectului. Având în vedere faptul că mulți cumpărători nu știu prea multe lucruri despre cauză, angajații sunt cei care pot convinge un client că merită să cumpere produsul respectiv, să îl asigure că banii săi sunt folosiți înțelept și că va putea afla atât de la companie cât și de la organizație de modul în care s-au folosit banii strânși.

Produse dedicate – o variantă a marketingului comunitar, această metodă de implicare a clienților oferă posibilitatea de achiziționare a unor produse ale căror întreg profit este dedicat cauzei sociale. Aceste produse sunt promovate ca fiind un mecanism de susținere a cauzei, beneficiul companiei rezultând în special în consolidarea brandului și creșterea loialității clienților. De cele mai multe ori, produsele dedicate poartă evident emblemele proiectului sau cauzei susținute și pot fi utilizate pentru a demonstra afinitatea cumpărătorului pentru cauza vizată (ex: brățări sau lănțișoare pentru lupta împotriva cancerului).

La fel ca în cazul mecanismelor care pun accent pe implicarea angajaților, aceste metode pot fi extrem de eficiente pentru organizațiile care acceptă provocarea. Odată implementate, mecanismele devin ușor de continuat sau replicabile în alte parteneriate. În acest fel, pe termen lung, organizația va trebui să investească în menținerea încrederii susținătorilor prin menținerea unui nivel ridicat de transparență a modului în care resursele sunt investite în cauza aleasă.

Articol scris de Ioana Szatmari – ARC Romania

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *